Reguli de organizare a evenimentelor și secrete din culisele organizării dezbaterilor publice

În aer liber sau online, cu 10 sau 100 de participanți, evenimentele publice și dezbaterile sunt un mijloc de comunicare între organizații și oameni, o modalitate de a interacționa cu publicul, de a pune în contact oamenii cu cei responsabili de anumite domenii, experți, activiști etc., o modalitate de a te face auzit și de a bate alarma privind unele probleme. Despre reguli, dar și sfaturi pentru buna organizare a unor evenimente cu impact au discutat cei 18 participanți la o instruire online pentru beneficiarii Programului de Granturi Locale al Uniunii Europene, Media și Comunicare, desfășurată de Asociația Presei Independente (API) la 3 și 4 decembrie 2020.

Încurajăm activismul civic al cetățenilor

În prima zi de training, Cristina Bobîrcă, şefa Departamentului Instruiri şi Dezvoltare organizaţională API, le-a vorbit jurnaliștilor şi reprezentanţilor organizaţiilor neguvernamentale de media locale despre importanța bunei organizări a evenimentelor și a dezbaterilor publice. „Organizarea oricărui eveniment trece prin trei etape de bază: planificarea şi pregătirea, desfăşurarea propriu-zisă şi etapa post-eveniment. Fiecare din aceste etape necesită pregătire în cele mai mici detalii, ceea ce asigură o bună parte din succesul evenimentului. Ca şi în orice alt domeniu, la organizarea evenimentelor și a dezbaterilor publice trebuie să putem reacţiona rapid cu soluţii alternative dacă apar situații neordinare sau provocări de orice natură”, a spus C. Bobîrcă, referindu-se în special la evenimentele care abordează subiecte comunitare importante pentru oameni – aprovizionarea cu apă și canalizare, managementul deșeurilor solide, eficiența energetică și protecția mediului.

Despre cum poate fi promovat creativ un eveniment pentru ca informația să ajungă la cât mai multă lume, atât în mediul online, cât și în afara lui, le-a vorbit participanţilor Rodica Malic, coordonatoare comunicare API. Totodată, participanții au aflat și câteva trucuri de utilizare a unor instrumente de promovare: elaborarea anunțurilor atractive, a colajelor, cartoanelor, video-urilor, GIF-urilor etc.

Prima regulă - interesul publicului

În ambele zile de instruire, facilitatorul Constantin Uzdriș, jurnalist la TVR Moldova, le-a dat participanţilor mai multe sugestii și recomandări privind dezbaterilor publice şi TV: „Stabiliți cu mare atenție prioritățile, ce anume vreți să obțineți dintr-o dezbatere publică. Elaborați un scenariu detaliat și ghidați-vă de el indiferent dacă participanții au alte planuri! Fiți atenți la interesul publicului, or, voi sunteți glasul oamenilor, sunteți avocații lor. Stabiliți temele în funcție de interesul oamenilor din zona voastră”. Participanţii la instruire au discutat împreună cu expertul despre planurile de dezbateri, pe care ONG-urile de media locale urmează să le organizeze în perioada următoare, axându-se pe liniile de subiect, invitaţii şi formatul dezbaterii. 

Despre „politica locală care se face la televizor”, şi anume prin intermediul dezbaterilor electorale, a vorbit jurnalista Renata Lupăcescu de la postul TV Studio L din Căuşeni. „Noi, cei din media locală și regională, încercăm să ţinem pasul cu ultimele tendințe și urmărim cum se organizează evenimentele și dezbaterile la „casele mai mari”. Ca și la orice alte dezbateri, în cazul celor electorale ținem cont de regulile generale, nu invităm rude sau oameni apropiați în studio, ne ținem de scenariu și îi oferim publicului maximum de informații. Folosim un limbaj simplu și pe înțelesul tuturor, le arătăm oamenilor de ce un candidat sau altul vrea să ajungă la primărie sau în parlament”.

„Dacă vom simți că nu mai avem ce învăța, e semn că trebuie să ne lăsăm de profesie”

Participanții la training, jurnaliști din radio, TV, presa online și presa scrisă, spun că în ciuda faptului că ei înșiși au organizat multe evenimente și dezbateri cu diverse ocazii, oricum au învățat câte ceva din sfaturile și experiența împărtășită de colegi.

Tatiana Pantilei, Albasat TV: „Cu toate că avem experiența organizării multor evenimente, la această instruite am constatat că unele lucruri le cunoaștem mai puțin. Chiar a fost un exercițiu util să lucrăm în Canva, instrument care nu l-am mai folosit, au fost utile și exemplele colegilor despre organizarea evenimentelor, de la stabilirea temei și cum trezim interesul publicului până la alegerea invitaților, dar și prezentarea produsului după eveniment, ceea ce este la fel de important”. 

Maxim Djamanov, Radio Orhei: „Chiar am învățat un instrument nou - platforma Canva.com, cu care nu am lucrat niciodată și care ne va prinde bine pentru promovarea diferitor acțiuni pe rețelele de socializare. Totodată, am aflat lucruri noi despre organizarea unei dezbateri, cum ar fi structura acesteia, modul de organizare în funcție de public și locație etc.”.

Ludmila Topal, Bas TV: „De fiecare dată mă conving că, chiar dacă suntem de mulți ani în această profesie, de la fiecare instruire învățăm ceva nou. Și la această instruire am prins mai multe momente din activitatea colegilor, pe care le vom aplica în redacția noastră. La fel cred că și ceea ce am povestit noi din experiența noastră le va fi util colegilor... Când vom simți că nu mai avem ce învăța sau nu vrem să învățăm, e semn că trebuie să ne lăsăm de profesie...”.

Această instruire a fost organizată în cadrul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API).