Despre campaniile de advocacy altfel. Cum le desfășurăm eficient și cu impact

Soluționarea unor probleme din multe localități ale Republicii Moldova este la îndemâna oamenilor și a societății civile, care pot realiza campanii de conștientizare și sensibilizare, cu alte cuvinte – campanii de advocacy. Un grup de reprezentanți ai 15 organizații ale societății civile din regiuni au însușit etapele de organizare și desfășurare a unei campanii de advocacy la o instruire organizată de Asociația Presei Independente (API), la 8-9 octombrie 2020.

Cercetarea și analiza problemei, identificarea soluției și planificarea acțiunilor, elaborarea mesajului și utilizarea celor mai potrivite instrumente de comunicare, monitorizarea și evaluarea –  cu aceste etape obligatori ale unei campanii de succes au fost familiarizați participanții la instruire.

Advocacy de la instalarea unui bec pe o stradă până la o modificare legislativă

Expertele trainingului Vlada Ciobanu și Iulia Cozacenco i-au îndemnat pe activiștii cei vor să desfășoare campanii de advocacy să  înceapă cu oamenii și să încheie tot cu ei.

Vlada Ciobanu: „Într-o campanie de advocacy este foarte important să interacționăm în permanență cu oamenii. Cetățenii sunt cei care ne explică cum sunt afectați de o problemă, cum pot participa la soluționarea acesteia și, oricât de tehnică ar fi soluția, oamenii trebuie să participe la fiecare etapă. Din păcate, mulți nu fac asta pentru că necesită efort suplimentar, însă acest lucru este obligatoriu dacă vrei să creezi comunități și spații democratice. Trebuie să avem răbdare pentru că, de cele mai multe ori, rezolvarea unei probleme necesită foarte mult timp, fie că este vorba de a pune un bec pe o stradă sau a promova o modificare legislativă. Încă trăim vremurile când asta poate să dureze luni sau chiar ani. Dar nu trebuie să renunțăm după prima petiție la care nu ni s-a răspuns, s-o scriem pe a doua, a treia, să facem un marș, un protest, dar să nu ne oprim”. Experta spune că trebuie să le arătăm oamenilor cum anume îi afectează o problemă și cum viața lor se va schimba spre bine dacă această problemă nu va mai exista, vorbindu-le nu doar despre partea negativă, dar și de partea pozitivă a lucrurilor.

Iulia Cozacenco: „Când vă pregătiți să organizați o campanie de advocacy, în primul rând, trebuie să vă asigurați că aveți o viziune foarte clară a schimbării pe care vreți s-o atingeți în comunitate. În al doilea rând, asigurați-vă că ați făcut cercetarea și analiza problemei pe care o abordați în campanie și că dispuneți de date suficiente și chiar mai mult decât suficiente, care vă vor ajuta să analizați problema în mod comprehensiv. Cu cât mai bine este analizată problema, mai concret, cu cifre, date, cu atât veți reuși să formulați mai eficient mesajele, să identificați grupul țintă, căile de comunicare a mesajelor campaniei și, respectiv, veți avea o campanie de succes”.

Participanții la training realizează diferite activități în comunitățile locale, iar instruirea i-a ajutat să înțeleagă mai bine ce au de făcut. Alex Nistiriuc de la Media Grup Meridian recunoaște că până acum echipa din care face parte realiza campanii de advocacy mai mult bazate pe intuiție: „La acest training am aflat care este cel mai eficient algoritm de realizare a unei campanii de advocacy, cum să creștem eficiența și atingem obiectivele campaniei. Am constatat că analiza problemei, identificarea soluției și planificarea pot fi abordate altfel. Până acum, la elaborarea mesajului campaniei, nu analizam problema multidimensional și nu foloseam atâtea instrumente de comunicare în campanie. Le vom utiliza pe viitor, iar asta ne va ajuta să mărim impactul activităților noastre. Am aflat multe detalii noi și importante despre monitorizarea și evaluarea campaniilor de advocacy”.

Lucia Bacalu, directoarea Asociației Obștești (AO) „Expresul”, Ungheni: „Cunoștințele obținute la această instruire ne vor fi de folos atât în proiectul pe care îl implementăm la ora actuală, cât și în activitățile noastre ulterioare. Chiar săptămâna viitoare, în cadrul Cafenelei tinerilor de la Cornești, vom încerca să identificăm problemele în ceea ce privește eficiența energetică și să creăm împreună mesaje pentru anumite campanii locale pentru a schimba situația în unele localități. Îi vom învăța și pe tineri anumite elemente de advocacy”.

Vitalie Hotnogu, manager de proiecte la AO „Cahul 2030”, spune ca pentru reprezentanții organizațiilor societății civile este important să cunoască cum se planifică și se realizează o campanie de advocacy, de la identificarea corectă a problemei până la mecanisme de implementare: „Din păcate, domeniul advocacy nu este cunoscut pe larg, puține organizații din regiuni au desfășurat măcar o dată o campanie cap coadă, iar de calitatea abordării problemelor și de prezentare a soluțiilor, depinde foarte mult modul în care cetățenii se implică și care vor fi rezultatele finale ale campaniei. Sper ca după această instruire, în primul rând colegii din presa locală vor schimba abordările față de modul în care sensibilizează publicul, astfel ca intervențiile să fie mult mai eficiente, iar rezultatele pe măsura așteptărilor”.

Această instruire a fost organizată în cadrul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API).