Soluții concrete, obiective clare, activități interesante și vizibilitate – elemente indispensabile într-un proiect reușit

 

Fie că este vorba de o inițiativă de promovare a sortării deșeurilor sau una care are drept scop iluminarea stradală a unei localități, toate proiectele trebuie scrise după un anumit calapod, respectând anumite reguli – doar așa proiectul are șanse să obțină finanțare. Despre cum generăm o idee de proiect, raportare și indicatori, au învățat participanții la instruirea „De la idee la implementare, cum „iau foc” proiectele de succes”, organizată de Asociația Presei Independente (API) la 30 septembrie - 1 octombrie 2021.

Timp de două zile, trainera programului Dorina Ciobanu, expertă finanțare, scriere proiecte și fundraising, fondatoare Investitii.md, le-a povestit celor 20 de jurnaliști și reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale despre elaborarea și modalitățile inovative și implementare a proiectelor, colectarea și analiza indicatorilor, despre alte elemente importante ale unui proiect de succes.

De ce trebuie să fie finanțat anume proiectul vostru?

Dorina Ciobanu: „Trebuie să începem cu identificarea corectă a problemei, deoarece un proiect bun se axează pe soluția unei anumite probleme. Dacă problema este identificată corect și este rezolvabilă, atunci e un început bun pentru scrierea unui proiect. Important este și procesul de informare privind cerințele donatorului: citim mult anunțurile și condițiile, ne informăm, suntem atenți și insistăm. Astăzi proiectele se scriu la fel cum se scriau și acum un an sau doi, e același schelet: soluție, obiective, activități - pe ele se bazează un proiect bun. Accentul se pune pe „ce aduci tu nou, care este inovația” și, desigur, este important impactul proiectului, de la ce pornești și care va fi valoarea ta adăugată pe acel domeniu. Un proiect este apreciat și pentru sustenabilitatea pe care o poate oferi el pentru o organizație sau alta, un grup de persoane cât mai extins, o comunitate”.

Experta le-a dat participanților câteva recomandări: „Când scrieți un proiect, trebuie să fiți inovativi, indiferent pentru cine îl scrieți, donatorul vrea să implementez un proiect care „va prinde”, despre care se va vorbi, cu conexiune la multă lumea, să aibă o identitate, vizibilitatea prinde foarte bine la finanțatori”.

Cel mai mare risc este să nu faci nimic

Participanții, unii cu experiență de scriere a mai multe proiecte, alții abia la început, spun că informațiile obținute le-au dat imbold să continue și să nu renunțe la primul proiect ratat.

Doina Babcinschi, manageră proiecte, AO „Academia Rockit”: „Eu sunt nouă în organizație, am aplicat la două proiecte, dintre care unul scris chiar de mine, dar nu am luat nici unul, deși am avut așteptări mari... Informațiile de la training au fost oportune, pentru că încă n-am reușit să acumulez multe frustrări după aceste experiențe cu aceste proiecte neacceptarea. Mi-am bifat la instruire partea cu documentarea înainte de depunerea unui proiect. Mi-a plăcut foarte mult partea cu setarea problemei, formarea bugetelor, am înțeles ce greșeli am făcut anterior”.

Vasile Sidor, AO „Dezvoltare prin implicare”, Cimișlia: „Organizația noastră are abia doi ani de activitate, am scris două proiecte și le-am câștigat, după care vreo șase nu le-am mai luat, dar experta ne-a încurajat să continuăm. La training mi-am analizat acțiunile și mi-am dat seama că scopurile proiectelor nu erau bine formulate, am înțeles că nu fac o legătură bună între obiective și în general nu foloseam „arborele” problemei, deși cunosc despre el”.

Aliona Mâțu, specialistă comunicare, AO „Alianța pentru Eficiența Energetică și Regenerabile”: „Sunt de puțin timp în echipa organizației noastre și informațiile despre scrierea proiectelor sunt noi pentru mine. Eu sunt responsabilă de comunicare în organizație, dar deja sunt tentată să scriu un proiect, totodată înțeleg că am încă multe de învățat despre identificarea problemei și a soluțiilor, formularea scopului, obiectivelor și propunerea unor activități inovative, care vor prinde la public”.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului „Abilitarea cetățenilor în Republica Moldova” (2019-2021), finanțat de către Uniunea Europeană și implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ). Partenerul proiectului pentru creșterea potențialului de vizibilitate și implicare a cetățenilor este Asociația Presei Independente (API).